Основни данни:
Статус Утвърдено
Статус на изпълнение
Субект по ЗЕУ Министерство на електронното управление
Име на документа Изграждане на стратегическа, организационна и техническа рамка за управление и за оперативна съвместимост на данните (d1)
Дата на публикуване 12-03-2025
Дата на утвърждаване от ДАЕУ 30-05-2024
Допълнителни данни:
Цел/и на проектното предложение Целта на проектното предложение е изграждане на стратегическа, институционална, техническа и законодателна рамка, необходими за ускоряване на цифровата трансформация на България чрез създаване на система за управление на данни в България и изграждане на ориентирани към потребителите пространства за данни. Функционалната рамка за управление на данните, включваща добре дефинирани стандарти за качество, наличност и обмен на данни, е от първостепенно значение, за да се създаде доверие, да се насърчи активна екосистема и следователно да се позволи на страната да се развива и участва в икономиката на данните на европейско ниво, позволявайки генериране на стойност. Дейностите ще допринесат за по-доброто използване на наличните данни на национално ниво, ще повишат производителността и ефективността на ресурсите във всички икономически сектори, ще предоставят възможност за по-персонализирани продукти и услуги, по-добро разработване на политики и модернизиране на публичните услуги.
Показатели Функциониращи електронни ключови регистри и осигурен достъп на гражданите до тях: /0
Внедрени сигурни технологии за обмен на данни: /0
Приложени политики и процедури за мрежова и информационна сигурност: /0
Внедрени стандарти за управление на работните процеси в администрацията и предоставянето на електронни административни услуги: /0
План за изпълнение:
2838 Необходим финансов ресурс (общо) 757368.99
2838 Описание Анализ на пропуските в политиката за управление на данните. Дейността се изпълнява от експерти на Министерство на елктронното управление (МЕУ), определени със Заповед № МЕУ-20415/07.12.2023 г. Екипът има задача да извърши:
- Установяване на наличните и приложими законодателни, стратегически и методологически национални документи в областта на данните и на такива в други държави членки на Европейския съюз (ЕС);
- Анализ на изискванията/правомощията за управление на данни в публичния сектор в Република България, както и наличните практики, правила и договорености за споделяне на данни;
- Преглед на добрите практики за управление на данни в държавите членки на ЕС и в държавите извън ЕС по отношение на правната рамка, процесите и техническите стандарти, както и институционалните структури.
- Преглед на съществуващите стандарти за метаданни, използвани в Република България, на стандартите на ЕС и на добрите международни практики;
- Установяване на пропуските и възможностите за подобрение на нормативната уредба и правомощията за управление на данните в публичен сектор в България;
- Изготвяне на доклад с препоръки за отстраняване на пропуските.
Работни документи
a. Преглед на най-добрите международни практики и съответните стратегически, политически и оперативни документи, приложими на национално равнище и на равнище ЕС.
б. Преглед на съответната документация относно изискванията за управление на данни /правомощията на ниво ведомство (включително регламенти, закони и насоки/ръководства на отделните институции).
Анализът ще се съсредоточи върху установяването на пропуски и възможности за подобрение в политиките, за управление на данни, нормативните актове, институциите и текущите правомощия за управление на данни в българския публичен сектор. Той няма да включва проверка на степента, в която институционалната практика съответства на политиките в тези документи.
Сравнителният преглед ще включва най-малко три държави - две от ЕС и поне една държава извън ЕС. Аспектите на управлението на данните, които трябва да се вземат предвид, включват, но не се ограничават до: осигуряване и изграждане на наличност на данни, гарантиране на достъпност на данните (включително външен достъп), жизнен цикъл на управление на данните (придобиване, генериране, управление, съхранение, споделяне и използване), както и качество на данните.
2838 Пореден номер 1
2838 Начин на изпълнение Вътрешни ресурси - служители на МЕУ, определени със Заповед № МЕУ-20415/07.12.2023 г.
2838 Дейност Анализ на пропуските в политиката за управление на данните. Организация отговорна за изпълнението - Министерство на електронното управление (МЕУ)
2839 Необходим финансов ресурс (общо) 2187486.01
2839 Описание Оценка на потенциала по области /домейни на пространствата от данни.
Целта на тази дейност е да се идентифицират приложими случаи за използване и пилотни дефиниции за проекти, използващи архитектура на пространства за данни, които да се използват като тестови платформи по време на завършването на пространства за данни, вкл. анализ на търсенето и предлагането на данни по сектори Да се извърши комплексна оценка на 9-10 сектора и да се препоръчат потенциални случаи на използване и пилотни проекти за всяка област. Въз основа на международния опит и бърза оценка за осъществимост ще бъде направена препоръка за разработване приоритетно на едно пространство от данни („пилотно пространство от данни“). Ще бъде извършена комплексна оценка на предлагането и търсенето на данни в целевите сектори и идентифициране на потенциални случаи на употреба и пилотни проекти за всеки сектор/домейн.
На база на анализа на целевите сектори, Изпълнителят ще изготви доклад за оценка на потенциала по области домейни на пространствата от данни, ще включва случаи на използване и предложения за пилотни проекти за всяка област, основани както на информация от интервюта със заинтересованите страни, така и на добри примери от други държави членки, включително там, където съществува възможност за създаване на стойност при трансграничен обмен на данни. В рамките на тази дейност няма да се извършва анализ на данните (напр. качество на данните).
Докладът за оценката на потенциала по области домейни ще се съсредоточи върху потенциала за създаване на стойност от пространството от данни за различните заинтересовани страни, които биха могли да участват във веригите за създаване на стойност, основани на данни. Важни фактори са също така стратегическото съответствие с националните документи, техническата готовност, наличието на данни и необходимостта от изготвяне на политики. На този етап анализът не обхваща количествен икономически анализ.
Въз основа на анализа по сектори/домейни и на бърза оценка на осъществимостта ще бъдат идентифицираните 2 потенциални пилотни пространства от данни с препоръка за „пилотното“ пространство от данни, което да бъде разработено в рамките на Д3 от приоритетна ос 2 на програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“ (ПНИИДИТ). „Пилотното пространство от данни“ ще бъде идентифицирано въз основа на международен опит и незадълбочено проучване за осъществимост. При избора на пилотния проект следва ще се вземе предвид, че платформата за единен портал за достъп до данни, няма да е активна към този момент. По същия начин референтната национална рамка за управление на данни (НРУД) може да не е в сила, но пилотното пространство от данни трябва да има разработена пътна карта за постигане на съответствие с НРУД възможно най-скоро.

Поради ограничение на броя символи в настоящото поле - детайли, свързани с дейността са приложени в секция "Прикачени документи".
2839 Пореден номер 2
2839 Начин на изпълнение Дейността ще бъде изпълнена чрез външен за МЕУ изпълнител на база сключен договор със Световна банка. На база на анализа на целевите сектори, Изпълнителят на дейността ще изготви препоръка за 9 пространства от данни като от тях ще бъдат селектирани 2 потенциални пилотни пространства от данни и ще бъде посочено 1 „пилотното“ пространство от данни с най-висок потенциал за реализация по Д3 от приоритетна ос 2 на ПНИИДИТ.
МЕУ ще определя и улеснява достъпа до съответните национални документи, ще вземе решение относно дългия списък от 9-10 сектора с потенциал за пространства от данни, ще определи първоначалния списък на публичните и частните заинтересовани страни в договорените области и ще съдейства за подкрепа от страна заинтересованите страни. Ще се проведат публични дискусии за обсъждане на резултатие от дейността.
2839 Дейност Оценка на потенциала по области /домейни на пространствата от данни - Организация отговорна за изпълнението - външен изпълнител - Споразумение със Световна банка от 21.05.2024 г.
2840 Необходим финансов ресурс (общо) 810954.00
2840 Описание Този компонент дава препоръки на правителството на България да одобри приоритизирането на 9-те пространства от данни с най-голям потенциал, които да бъдат разработени като част от програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“ (ПНИИДИТ) за периода 2021-2027. Той ще предостави и препоръки за изготвяне на Национална стратегия за данните въз основа на секторната комплексна оценка, извършена в рамките на Дейност 2, както и обща пътна карта за развитие на пространствата от данни в България.
Дейности:
1. В рамките на дейността ще бъде разработен набор от критерии за подбор, които да подпомагат приоритизирането на пространствата от данни въз основа на анализа на целевите сектори и на констатациите от задълбочения анализ, извършени по Дейност 2. Окончателните критерии за подбор ще бъдат приети от МЕУ като методологически документ.
2. Изготвяне на препоръка за деветте (9) пространства от данни с най-висок потенциал, които да бъдат разработени по ПНИИДИТ („Избрани пространства от данни“), четири (4) от които се очаква да бъдат предмет на допълнителна оценка и приотизиране в първите две фази на Дейност 5.
3. Изпълнителят ще представи препоръки за изготвяне на стратегически документ в областта на данните на национално ниво. Този стратегически документ ще бъде включен като част от национала стратегия, разработена от МЕУ за периода 2025 - 2030 г.
4. Изготвяне на комплексна пътна карта за развитието на пространствата от данни в България с препоръки за приоритизиране/последователност, общи компоненти и потенциални области на законодателни и институционални промени по координиран начин, като се вземат предвид ключовите аспекти на Европейската стратегия за данните.
5. С изпълнението на дейността ще се постигне резултат 3 „Препоръки за Национална стратегия за данните, разработена в съответствие с "Акта за управление на данните" на ЕС по процедурата като ще бъдат изпълнени дейности за разработване на проект на стратегия за данни в публичния сектор, включително насоки за прилагане на преразгледаната национална рамка за оперативна съвместимост, наблягаща на стандарти за семантична оперативна съвместимост и принципа „Само веднъж“ и препоръки за отворени данни, вкл. пътна карта за развитието на пространствата от данни в България с препоръки за приоритизиране/последователност, общи компоненти и потенциални области на законодателни и институционални промени, като се вземат предвид ключовите аспекти на Европейската стратегия за данни.
Дейността съответства на последно тире от резултат 2 и на резултат 3 от раздел 13. Дейности, допустими за финансиране от Условията за кандидатстване.
2840 Пореден номер 3
2840 Начин на изпълнение План за изпълнение и методология:
По т.1 от дейностите критериите ще включват, но не само:
o Очакваните икономически и социални ползи и сроковете, в които те могат да бъдат постигнати.
o Нуждите и използването на съответните данни за целите на изготвянето на политики и мониторинга.
o Степента, в която съществуват убедителни и практически потенциални случаи на използване и пилотни проекти, като се отчита международният опит.
o Степента на съответствие между нуждите от данни и тяхната наличност, както и разходите, практическата стойност и сроковете на всички необходими действия за преодоляване на пропуските.
o Зрелостта на практиките за управление на данните в съответните институции и готовността им да предоставят данни в пространството от данни.
o Вероятността организациите, които искат да използват данни, да са в състояние да направят необходимите инвестиции и да създадат практични, убедителни, базирани на данни услуги.
o Степента, в която ранният прогрес в областта на данните ще позволи на България да се включи в в пространства от данни на ЕС и да може да използва инвестициите и опита от тях.
o Степента, в която ранният прогрес в областта ще даде примери за успех, за да се подпомогне прогресът в други области и да се подкрепи националната стратегия за данните.
По т. 2 от дейностите, комплексната оценка включва не само препоръка за 9 пространства от данни в разглежданите сектори, които да бъдат разработени в рамките на оперативната програма, но и ще бъде изложена и обосновката за неизбирането на другите пространства от данни и ще бъдат подчертани съществените пропуски, установени в оценката, които трябва да бъдат отстранени.
По т. 3 от дейностите , окончателният доклад ще включва и препоръки за национална стратегия за данните в България въз основа на констатациите от Дейност 1 и Дейност 2, като се вземат предвид изискванията на ЕС и най-новите световни тенденции и добри практики от други държави (въз основа на преглед на пропуските в политиката за данни, извършен от МЕУ), включително установяване на съответните стратегии (или части от стратегии) във водещи държави, които България може да използва като модел.
По т. 4 от дейностите, комплексната пътна карта за развитието на пространствата от данни в България ще включва препоръки за приоритизиране/последователност, общи компоненти и потенциални области на законодателни и институционални промени по координиран начин съобразно национална институционална рамка и Европейската стратегия за данните.
- МЕУ ще организира две конференции за информиране на огранизациите опредлени по Дейност 2 за потенциални участници в приоритетните пространства от данни и една за уповестяване на резултатите от дейността и набиране на одобрение за 9-те пространства от данни с най-голям потенциал.
- МЕУ да изготви проект на национална стратегия, включваща компонент за данните, като вземе предвид препоръките на СБ, и ще проведе обществени консултации.
- Екипът на МЕУ ще работи съвместно с експерти от СБ и за обучение.
2840 Дейност Оценка на управлението на данните - Организация отговорна за изпълнението - външен изпълнител - Споразумение със Световна банка от 21.05.2024 г.
2841 Необходим финансов ресурс (общо) 941942.00
2841 Описание Целта на този компонент е да се разработи референтна национална рамка за управление на данните (НРУД) за България, която да е съгласувана с Акта за управление на данните на ЕС и с друго съответно законодателство на ЕС и да очертава най-добрите световни практики не само по отношение на съдържанието, но и по отношение на нейното създаване и поддържане, включително лидерство, управление и ангажиране на заинтересованите страни.
Въз основа на международните добри практики и като вземе предвид съответната регулаторна рамка, Банката ще разработи предложение за Референтна национална рамка за управление на данни („Референтна НРУД“) като консултантски принос за информиране на Клиента при разработването на НРУД за България, включително препоръки в следните области:
i. процедурни и организационни стандарти за събиране на данни, съхранение на данни, трансфер на данни, управление на данни, използване на данни в публичната администрация;
ii. международни добри практики по отношение на архитектурата на хардуерната и софтуерната инфраструктура;
iii. рамка за качество на данните;
iv. изисквания за добри практики и стандарти за метаданни, включително наличност, качество и технически стандарти, както и други съответни международни стандарти (напр. за обмен на данни, интерфейси за програмиране на приложения, протоколи за съхранение на данни, изисквания към системата за управление на бази данни и доверително управление, управление на транзакции, спорове резолюция и суверенитет на данните);
v. „използване на стандарти“ и свързаното управление;
vi. области за реформиране на правната и регулаторна рамка въз основа на международни референтни модели/примери, приложими за България; и
vii. потенциални институционални договорености (напр. сертифициране, помощ за данни и координация на политиката).
Освен това банката ще:
- направи препоръки относно прилагането към среди на пространството от данни на съответните закони и разпоредби за данни и цифрови услуги, които да бъдат избрани след консултация с Клиента, включително препоръка за потенциална отговорност на участниците, работещи в пространството от данни, предложени цели на политиката и мерки за намаляване на риска;
- изготви предложени пътни карти за потенциални законодателни и институционални реформи, включително препоръки за актуализации на съществуващи пътни карти и стратегически документи, които да бъдат предоставени от МЕУ;
- подпомага консултации и семинари, организирани от МЕу относно управлението на данни чрез предоставяне на технически презентации и консултантски принос към проекта на дневен ред и
- предоставя обучение на избрания персонал на МЕУ по референтния НРУД.
- обучение на МЕУ за инструментите и подходите.

Отделно от дейностие, които ще извърши Световна банка, с цел изпълнение на изискванията на Регламент 2023/138 и Директива ЕС 2019/1024 за насърчаване на органите от обществения сектор да създадат практически механизми за улесняване на съхраняването на документи, предоставяне за повторно използване на съответните данни и метаданни, които следва да са достъпни онлайн и в машинночетим формат, както и портални уебсайтове (портали за отворени данни), структурите, които попадат в обхвата на Приложение 1 - категории данни за публикуване в отворен формат (Геопространствени данни; Метеорологични данни; Статистика и др.) следва да изпращат автоматизирано информацията. Необходимо е да се извърши техническо обследване на качеството на данните и метаданните в съотвествие с формат DCAT и изискванията за високостойностни данни, което по силата на европейското законодателство, МЕУ следва да предоствя към data.europe.eu. Като отговорна институция за изпълнение на това условие, МЕУ следва да даде технически решения на администрациите, които да предоставят такива данни към нациолален портал за отворенни данни. Тази поддейност попада извън обхвата на договора със Световна банка, но касае изготвянето на технически стандарти, които следва да са част законодателната рамка в сферата на данните.
2841 Пореден номер 4
2841 Начин на изпълнение По т. (i) Изпълнителя ще представи препоръки за за процесуални и организационни стандарти за придобиване на данни, съхранение на данни, трансфер на данни, управление на данни, използване на данни в публичната администрация, основани на Националната рамка за оперативна съвместимост и други съответни документи. Архитектура на необходимата хардуерна и софтуерна инфраструктура въз основа на референтния модел на Международната асоциация на пространствата от данни
По т. (ii) Изпълнителя ще представи рамка за качество на данните, която се основава на добрата международна практика (напр. в Обединеното кралство, ISO 8000, Насоките за качество на данните на консорциума data.europa.eu и др.), като се позовава и на изискванията на ЕС и установените стандарти и включва качеството на метаданните
По т. (iii) Изпълнителя ще представи изисквания и стандарти за метаданни (напр. оценка на качеството на метаданните (ОКМ) на консорциума data.europa.eu), включително наличност, качество и технически стандарти (семантични и по отношение на синтаксиса и схемите).
По т. (iv) Изпълнителя ще представи стандарти за обмен на данни, интерфейси за програмиране на приложения (ИПП), протоколи за съхранение на данни, изисквания към системите да управление на бази данни и други. Заедно с първоначалния набор от стандарти, обхващащи тези аспекти (които могат да се променят с течение на времето), докладът ще включва препоръки за политика за „използване на стандарти“ и свързаното с нея управление, основани на констатациите на предишните работни групи, българските изисквания и международния опит, както и препоръка за референтна система за „управление на стандарти“, очертаваща процеса на развитие на стандартите.
По т. (v) Изпълнителя ще представи стандарти и изисквания, свързани с надеждност на управлението, управлението на обмена, разрешаването на спорове, суверенитета на данните и други в контекста на пространствата от данни
По т. (vi) Изпълнителя ще представи правни препоръки, включително препоръки за това кои области от правно-регулаторната рамка изискват доразвиване, какви са изискванията за политическата рамка за постигане на желаните цели и ефекти от правно-регулаторните промени, международни референтни модели/примери за правно-регулаторни рамки, свързани с политическите нужди на България.
По т. (vii) Изпълнителя ще представи институционална структура и договорености, напр. включващи Национален управителен комитет за пространствата от данни и Форум на потребителите, главни отговорници по данните, органи за сертифициране, органи и звена за подпомагане на данните, органи за координиране на политиката и др.
По дейност "техническо обследване на съотвествието на високостойностните данни" с изискванията на ЕС, дейността ще се възложи на външен изпълнител. Офертата е приложена към проектната документация в раздел 15.
2841 Дейност Референтна национална рамка за управление на данните - Организация отговорна за изпълнението - външен изпълнител - Споразумение със Световна банка от 21.05.2024 г.
2842 Необходим финансов ресурс (общо) 2670185.00
2842 Описание Целта на тази дейност е да се извърши техническа оценка за осъществимост на доставката на данни за изграждане на 9-те пространства от данни, определени вДейност 3 и на настоящата организационна и техническа структура в съответствие с НРУД. Оценката за осъществимост следва да информира за потенциални промени (ако има такива) в определянето като приоритети на пространствата от данни въз основа на подробно доказателство за наличността на данните, качеството на данните и готовността на институциите за управление на данните. Констатациите от оценката ще бъдат използвани за изготвянето на подробна техническа и процедурна пътна карта за разработването на приоритетните пространства от данни в Дейност 6.
В рамките на дейността ще се разработят три (3) набора от инструменти за самооценка (НИС), подробни инструкции за използване на НИС без помощ и свързаните с тях „ръководства на одитора“: (i) НИС за наличност на данни; ii) качеството на данните НИС; и (iii) НИС за управление на данните; .
Ще бъдат проведени обучения за внедряване на НИС за експерти от МЕУ и други публични институции, които са определни да участват в приоритетните пространства от данни;
Внедряване на НИС в МЕУ и изготвяне на технически презентации. Въвеждането на НИС ще включва:
- предоставяне на техническа помощ за справяне със запитвания от получатели на НИС;
- посещения на място за подпомагане на оценката и
- събиране, проверка и анализ на данни.
НИС ще бъдат въведени на няколко вълни, за да обхванат 9-те идентифицирани пространства от данни. Първата „вълна“ ще включва данни и институции от едно пространство от данни като водещ в оценката на това пространство ще е екипа на Световна банка, експертите от МЕУ ще придобият практически опит по приложимост на НИС.
Втората вълна щебъде насочена към други три приоритетни пространства от данни, определени в Дейност 3. В изпълнението на "Втората вълна" експертите от МЕу ще имат водеща роля, а Световна банка ще оказва техническа помощ. Третата вълна ще обхване данните и институциите, в останалите пространства от данни, установени в Дейност 3, като експртите от МЕУ ще следва да извършат оценките самостоятелно. Световна банка ще работи заедно с експертите на МЕУ като след всяка вълна се изготвя заключителен доклад, в който се обобщават основните констатации от самооценката, включително извлечените поуки и изводите за МЕУ при по-нататъшното прилагане на НИС.
-Ще се изготви доклад за предложени подходи за внедряване на НИС, базирани на проведените "вълни", както и заключителен доклад за всички пространства от данни, обхванати от НИС, обобщаващ ключовите констатации от самооценката, включително извлечените поуки, препоръки за модификации на НИС и свързаните с тях процеси и последици за МЕУ да продължи да прилага НИС за бъдещо развитие на пространства от данни.
Ще бъде ревизирана комплексна оценка за пространства от данни, събрана чрез третата НИС вълна и предоставяща необходимата информация за завършване на пътните карти за 9те пространства от данни в Дейност 6.
Поради ограничение на броя символи в настоящото поле - детайли, свързани с дейността са приложени в секция "Прикачени документи".
2842 Пореден номер 5
2842 Начин на изпълнение Дейността ще бъде изпълнена чрез външен за МЕУ изпълнител на база сключен договор със Световна банка.
Изпълнителят ще изготви оценка на осъществимостта за всяко пространство от данни въз основа на информацията, предоставена в самооценките и допълнителни консултации с доставчици на данни, потребители на данни и други заинтересовани страни, ако е необходимо, за да се отговори на три ключови въпроса за осъществимостта:
(1) налични ли са данните, необходими за пространството от данни, по-специално тези, които са необходими на ранен етап за установените случаи на използване и пилотни проекти, по необходимия начин, и ако не са, могат ли да бъдат предоставени в необходимия срок?
(2) дали данните, необходими за наличността на пространството от данни, са с достатъчно добро качество, по-специално за установените случаи на използване и пилотни проекти, и ако не са, дали качеството може да се подобри в достатъчна степен в необходимия срок?
(3) институцията(ите), която(ито) трябва да предостави(т) данни за пространството от данни, съобразена(и) ли е(са) с изискваното управление на данните и готова(и) ли е(са) от институционална и техническа гледна точка да предостави(т) данни, и ако не е(са), може ли да бъде(ат) съобразена(и) и готова(и) в необходимия срок?
2842 Дейност Оценка на готовността на пространствата от данни и определяне на приоритетите - Организация отговорна за изпълнението - външен изпълнител - Споразумение със Световна банка от 21.05.2024 г.
2843 Пореден номер 6
2843 Начин на изпълнение - Пътните карти ще включват стъпките за преминаване от начално ниво на дадено пространство от данни към работещо пространство от данни с акцент върху необходимите ключови дейности и техните взаимозависимости, включително технически стъпки необходими за изпълнението на процедури Д3/Д5 на Програмата „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“ (ПНИИДИТ). Те ще се основават на общия доклад за пътната карта (Дейност 3) и ще предоставят допълнителни подробности за стъпките за разработване на дадено пространство от данни, включително, когато е уместно: придобиване на повече данни, където има пропуски в данните (в сравнение с търсенето и добрите примери от други места), разработване на софтуерна и хардуерна инфраструктура за разкриване на данните, свързване на данните с единната точка за достъп, придобиване/разработване на софтуер и обучение за използване на данните в публичното пространство (напр. цифрови близнаци, инструменти за анализ на данни и т.н.), разпространение на възможностите и форматите за привличане на частни/академични доставчици на данни и потребители на данни, както и срокове за реализиране на установените случаи на използване, включително случаите на използване, установени по време на анализа в Дейност 5, ако има такива. Пътните карти трябва да дават възможност за разработване на пространства от данни, включително архитектура, внедряване, въз основа на проучвания за осъществимост, технически оценки и анализ на пропуските по отношение на наличността на данни, процесуалното, организационното и техническото съответствие с референтния проект/модел на НРУД, създаден в предишните компоненти.
- Работата по пътната карта за всяко пространство от данни да започне възможно най-скоро след като оценката за осъществимост покаже, че то е жизнеспособно за разработване.
- Разработване на случаи на използване и определения на пилотни проекти, използващи архитектурата на пространствата от данни, които да бъдат използвани като тестови площадки. Случаи на употреба по области/домейни (напр. здравеопазване, транспорт) - да се използват като насоки за разработване на пространства от данни в рамките на приоритетноа ос 2 на ПНИИДИТ.
2843 Дейност Пътни карти по области на за пространствата от данни по домейни - Организация отговорна за изпълнението - външен изпълнител - Споразумение със Световна банка от 21.05.2024 г.
2843 Необходим финансов ресурс (общо) 997695.00
2843 Описание Целта на този компонент е да се изготви комплексна пътна карта за разработване на приоритетни пространства от данни въз основа на информацията, събрана в предходните дейности, въз основа на комплексната пътна карта за пространствата от данни, както и на законодателните и институционалните промени, изготвена в Дейност 4.
Разработване на пътни карти за приложимост („Пътни карти на пространството от данни“) в обхвата, очертан в методологичните бележки за 9-те пространства от данни, идентифицирани в Дейност 2 и определени като осъществими след оценката на осъществимостта в Дейност 5. Най-високо ниво на детайлност по осъществяването се очаква за четирите приоритизирани пространства от данни обхванати от първите две вълни в Дейност 5.
Провеждане на консултации със заинтересованите страни относно пътните карти за пространствата от данни.

Дейността съответства на резултат 6 от раздел 13. Дейности, допустими за финансиране от Условията за кандидатстване.
2844 Необходим финансов ресурс (общо) 0.00
2844 Описание Съгласно сключено споразумение със Световна банка (СБ) за всяка дейност, включена в споразумението, МЕУ трябва да предостави (относно вътрешния капацитет за управление) списък на координатори (координационни точки) и техническите екипи, които ще бъдат на разположение за ежедневното осигуряване на вътрешен капацитет за управление и за участие в дейностите, включително дейности за изграждане на капацитет, насочени към персонала на МЕУ.
Една от целите на споразумението е към 1.01.2026 г. МЕУ да има подготвени служители с тясна специализация и експертиза, чрез които министерството да има капацитет да организира, координира и поддържа пространство от данни и също така да може да контролира оперативните процеси по вече изградени пространства.
За изпълнение на дейностите от споразумението ще бъдат наети 10 служители на длъжност в областта на информационните технологии, съгласно приложена финансова обосновка. За назначаване на 10 щатни експерти (броят на експертите е утвърден с доклад рег. № 900 от 15.04.2024 г.) за срок от 15 месеца е предвидено брутно възнаграждение, съгласно чл. 7, ал. 6 от Наредба за заплатите на служителите в държавната администрация (Индивидуалните основни месечни заплати на служителите, заемащи длъжностите в областта на информационните технологии по чл. 7а, ал. 1 - 10 и чл. 9, ал. 7 и 8 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, приета с Постановление № 129 на Министерския съвет от 2012 г., такива длъжности, може да надвишават с до 80 на сто максималния размер на основната месечна заплата за съответното ниво и степен на основната месечна заплата по приложение № 1 след съгласуване с председателя на Съвета за административната реформа). При формиране на прогнозните разходи са взети предвид нивата от „Експертно ниво 1Б“ от Наредба за заплатите на служителите в държавната администрация.
2844 Пореден номер 7
2844 Начин на изпълнение Ще бъде проведен подбор за избор на служители с профил в областта на информационните технологии.
2844 Дейност Повишаването на капацитета на персонала на МЕУ чрез привличане на ИКТ експерти
Прикачени Технически спецификации: